GESLAAGDE POERIEMGRAP: Stroopmatzes brengt twee oerhollandse producten samen

Vanaf eind maart ligt de stroopmatzes in de schappen. Het seizoensproduct is vanaf vandaag al verkrijgbaar in de foodboots van de Efteling. De stroopmatzes is de combinatie van twee typisch Nederlandse producten, de lekkere stroopwafel en de gezonde matzes. Enig minpuntje: voor deze Pesach is stroopmatzes nog niet met een kosjer lePesach-zegel beschikbaar, daar kwam de introductie net te laat voor.

De Efteling reageert
De Efteling bleek niet in de gaten te hebben dat het om een POERIEMGRAP gaat. In reactie op het bericht dat de stroopmatzes verkrijgbaar zijn in De Efteling ontving het NIK het volgende bericht:

Zojuist werden wij attent gemaakt op het bericht over stroopmatzes die in de Efteling zouden worden verkocht sinds gisteren: http://www.nik.nl/2018/02/stroopmatzes-brengt-twee-oerhollandse-producten-samen

Het spijt ons u te moeten meedelen dat hierover bij ons niet bekend is.
Bij de Efteling worden geen stroopmatzes verkocht. Wellicht is er een vergissing gemaakt, in ieder geval lijkt het ons goed om het bericht van de site te halen.

Het is niet voor het eerst dat een Poeriemgrap leidt tot spontane respons. In 2006 brak er beroering uit over de aankondiging dat joden en moslims een Luide Omgang zouden gaan houden als tegenhanger van de katholieke Stille Omgang processie in de binnenstad van Amsterdam. Sommige katholieken wilden graag meedoen aan deze multi-religieuze tocht door de straten van de hoofdstad. Toen  bleek dat het om een Poeriemgrap ging, kon iedereen er om lachen.

Vervolg van het oorspronkelijke bericht
Stroop en matzes, beide zijn de laatste jaren enorm in populariteit gegroeid zegt brand manager Saskia Al Rashid. Zij is bij Stroopmatzes verantwoordelijk voor sales en marketing. “De Efteling is een van de meest hotte plekken voor recreatie in het vroege voorjaar. Het ziet daar rond Pasen altijd zwart van de mensen, echt een bont gezelschap. Daar kun je je geen vreemde in Jeruzalem wanen. Dus daar zijn de stroopmatzes als eerste verkrijgbaar.” Culinair gezien is de combinatie een doorontwikkelen van de traditionele matzes met bruine suiker zoals in de Joodse gezinnen gebruikelijk.

De combinatie is ook verklaarbaar zegt Lilian van der Poel. Zij is de schrijfster van Iconen van Goudse bedrijvigheid in: Erfgoud, sporen van stadsontwikkeling, bedrijvigheid en samenleven, dat gaat over de stad Gouda de plaats waar de stroopwafel vandaan komt. Van der Poel zegt daar dat de stroopwafel ook wel armenkoeken werden genoemd. Ook de matzes heeft de naam armenbrood – lechem onie – te zijn.

De stroopmatzes in productie, waar er nog eentje bovenop moet om af te dekken.

De makers van de stroopmatzes zijn erg trots. “Stroopmatzes is een ambachtelijk product gemaakt van authentieke en puur natuurlijke grondstoffen zoals rein water, puur meel en kristalzuivere suiker.” Er is een heel nieuw procede ontwikkeld om de stroop niet door de gaatjes van de matzes te laten lekken maar tussen de twee matzes te laten stollen. Omdat het meel van stroopmatzes nog niet onder toezicht was gemalen, kan er dit jaar nog geen kosjer lePesach-verklaring op het product komen. De kans dat het volgend jaar wel met onder toezicht gemalen meel wordt gebakken, achten de makers van stroopmatzes groot. Het productieproces is zo ingericht dat evenals het geval is bij het bakproces van de matzes, het aanbrengen en stollen van de hete stroop niet langer dan achttien minuten duurt. Over de non-gebrokhzt status van de stroopmatzes schijnt nog wel discussie te zijn, vanwege de graad van vloeibaarheid van de stroop. Om te waarborgen dat de stroop binnen achttien minuten is afgekoeld tot onder ‘yad soledet bo’ heeft het Rabbinaat voorgeschreven dat er bij het begieten van de stroopmatzes steeds twee toezichthouders aanwezig moeten zijn, zodat de begoten matzes niet verward worden met mayim sjelanoe. 

Reacties zijn gesloten.