Rector Maimonides geeft brugklassers les in projectmanagement

Iris Eshel, de nieuwe rector van de Joodse scholengemeenschap Maimonides, geeft brugklassers les in projectmanagement. Het vak is nieuw op de school. Dat vertelde Eshel onlangs aan Het Parool. VWO en HAVO van Maimonides behoren volgens het jaarlijkse middelbare scholen-overzicht van Elsevier tot de top-4 beste scholen van Nederland.

Eshel was tot dat ze anderhalf jaar geleden als schoolleider op Maimonides begon, werkzaam op een HBO in Utrecht waar ze vier jaar teamleider en daarna vier jaar schoolleider was. “Daarvoor was ik docent projectmanagement. De boeken die ik daarover schreef, zowel in het Nederlands als in het Engels, worden nog steeds goed verkocht. Ik verbaasde me in het HBO over de grote verschillen tussen studenten en het gebrek aan zelfstandigheid. Op een bepaald moment dacht ik: volgens mij moet ik me vroeger met het onderwijs bemoeien. Nog vóór het HBO, dus op de middelbare school.”
Eshel besloot de brugklas van Maimonides om te gooien, zodat leerlingen zelfstandiger worden.
“We maken aan het begin van het jaar een meting van wat de leerlingen wel en niet zelfstandig kunnen, en hoe ze leren. Daar gaan we vanaf dit schooljaar al op de Joodse basisschool Rosj Pina, waar de meeste van onze leerlingen vandaan komen, mee beginnen. Dat gaat over dingen als: hoe deel ik mijn kluisje in, hoe pak ik huiswerk aan, hoe ziet de plattegrond van mijn school eruit? Ik geef zelf in de eerste weken in de brugklas een les projectmanagement.”

Een andere vernieuwing die Eshel door heeft gevoerd is een gewijzigde invulling van de vrijdag, de laatste schooldag van de schoolweek waarop de aandacht en concentratie een grotere inspanning vragen dan aan het begin van de week. Eshel vertelde Het Parool dat sinds dit jaar brugklasleerlingen op Maimonides elke vrijdag een verdiepingsklas kunnen kiezen: huizen (‘beths’) heten ze waarin een van vier geformuleerde thema’s centraal staan. Beth Einstein (techniek), Beth Chagall (kunst), Beth Maccabi (sport) of Beth Spinoza (voor meer uitdaging), geïnspireerd op de huizen uit Harry Potter.

Eshel heeft zelf niet op Maimonides gezeten. “Ik had wel een vriendje op het Maimonides. Ik was vaak jaloers dat hij op school in zo’n hechte gemeenschap zat.
Vorig jaar was er een reünie ter ere van het negentigjarig bestaan. Daar kwamen leerlingen van jaargangen tot wel 1938. Er waren oud-leerlingen die speciaal overvlogen, vanuit de hele wereld. Er is een Facebookgroep met meer dan duizend actieve leden. Andere alumni lieten het juist aan zich voorbijgaan, omdat ze elkaar toch nog tweewekelijks zien. Je maakt hier vrienden voor het leven en bouwt een internationaal netwerk op.
Ik zie dat leerlingen ook voor onze school kiezen omdat ze hier helemaal zichzelf kunnen zijn, zonder dingen te hoeven verzwijgen of zich te verantwoorden over alles wat in Israël gebeurt – zaken waar Joodse kinderen op andere scholen eerder mee te maken kunnen krijgen.”

De signatuur van de school omschrijft Eshel als modern-orthodox. “Dat betekent dat we ons aan Joodse tradities en wetten houden, maar wel op een moderne manier. Er zijn hier kinderen die thuis traditioneel Joods worden opgevoed, terwijl anderen seculier zijn, maar wel graag hun Joodse identiteit ontwikkelen.
We waren onlangs op schoolreis naar Israël. Daar zag je mooi de verschillen: waar de één een selfie maakt bij de Klaagmuur, staat een ander te bidden. En iedereen gaat goed met elkaar om.”

Als Het Parool Eshel komt interviewen is het Toe Bisjwat, het bomenfeest op de Joodse kalender. Het Parool: ‘een Joods feest om het naderende einde van de winter te vieren en daarmee het begin van het fruitseizoen. Traditioneel gezien wordt dan fruit uit Israël gegegeten. Nu wordt vooral gedanst. Jongens en meisjes snellen naar de zaal, waar een schoolgenootje plaatjes draait.’

Reacties zijn gesloten.