Israël centraal in de Jom Ha’atsma’oet-lessen van het Joodse onderwijs

Deze maand staat Israël centraal in de Joodse lessen. De afdeling Onderwijs van het NIK heeft voor de diverse leeftijdsgroepen lesmateriaal dat de docenten vanaf deze week kunnen gebruiken. Voor iedere groep is er een eigen lesmodule, en voor groep Gimmel wat overeenkomt met groep 5 van de basisschool, is er zelfs een gloednieuw werkboek: De tien namen van het land Israël.

De lessen gaan nu via beeldbellen plaatsvinden maar de inhoud en de boodschap is daar niet van afhankelijk. Henny van het Hoofd: “Aan de hand van De tien namen van het land Israël leren je leerlingen de namen van het land Israël in de loop van de geschiedenis: van Kena’an tot Medienat Jisraeel. Het lesmateriaal is ook geschikt voor wat oudere leerlingen.”

Voor de twee groepen daaronder zijn er de werkboekjes Ga je mee naar Israël en De Granaatappelboom van Savta Rivka. Ga je mee naar Israël laat de kinderen een denkbeeldige rondreis maken door Israël, waarbij ze onderweg van alles over het land leren. De granaatappelboom van Savta Rivka is een boekje met drie verhalen over verschillende perioden uit de geschiedenis van Jeruzalem, met opdrachten. Het boekje is ook goed bruikbaar voor oudere leerlingen, bijvoorbeeld als onderdeel van een gezamenlijk project. In de handleiding voor de docent staan ideeën hoe je zo’n gezamenlijk project zou kunnen doen.
De oudste groepen van het leerplan kunnen aan de slag met een boekje over het Hatikwa. Aan de hand van de geschiedenis van Hatikwa en de verhalen van de dichter en de componist van het Israëlische volkslied worden de grote lijnen van het zionisme en het ontstaan van de staat Israël behandeld.
Deze periode is ook de Omertijd en daar heeft het Jeled-leerplan ook een module voor dat geheel in het teken staat van de Omerperiode, het tellen van Pesach tot Sjavoe’ot en de bijzondere dagen in de periode, zoals Lag Ba’omer.

De module is een van de lesmodulen die mede met steun van Maror tot stand zijn gekomen.

Reacties zijn gesloten.