Rabbijn Shimon Evers
Het Misjkan – de Tent-tempel
De eerste van 5 parsjijot, die uitvoerig spreken over de bouw van het Misjkan, het Heiligdom in de woestijn. Dit was een bouwpakket – tempel, die ze meenamen op hun tocht door de woestijn. “Bouw voor Mij een Tempel, opdat Ik in jullie midden kan wonen.” Er staat niet, opdat Ik daarin kan wonen, maar ‘opdat Ik in jullie midden kan wonen’. Velen benadrukken dat Hashem aangeeft dat Hij bij elk individu in zijn privé tempel wil wonen. Daarmee wordt bedoeld dat Hashem Zich bij iedereen thuis wil voelen. Nog sterker, Hashem wil een plekje hebben in ieders hart.
De Ark van het Verbond
Het Heilige en het Allerheilige waren de belangrijkste onderdelen van dit Misjkan. In het Allerheilige stond de Ark van het Verbond. Een kist die eigenlijk uit drie kisten bestond. Een gouden buitenkist, daarbinnen een houten kist en dan weer een gouden binnenkist. Boven de kist een gouden deksel met daarop 2 engelfiguren, de ‘keroewiem’. In de kist lagen de gebroken Stenen Tafelen en de complete Stenen Tafelen. De Torahrol, die Moshégeschreven heeft op het einde van zijn leven, lag volgens sommigen ook in de kist, anderen zeggen dat er een plankje uitstak en daarop lag deze Torahrol. Aan weerszijden van de kist waren gouden ringen en in die ringen waren draagbalken, waarmee de Ark gedragen werd. Deze draagbalken mochten niet uit de kist verwijderd worden. (Bij de andere tempelvoorwerpen werden de draagbalken wel verwijderd als ze op de plaats van bestemming waren gekomen). Onze geleerden hebben veel wijze lessen getrokken uit de details van de Ark.
De draagbalken
Zoals gezegd, aan weerszijden draagbalken en ze moesten in de Ark blijven. De Ark staat symbool voor de Torah en in het bijzonder voor diegenen die de Torah bestuderen. De draagbalken staan symbool voor diegenen die dit ondersteunen. Ze zijn onlosmaakbaar met elkaar verbonden. Samen zorgen ze voor het behoud van het Jodendom.
Een tweede gedachte. Omdat de draagbalken te allen tijde aan de Ark verbonden moeten zijn, was het altijd mogelijk om de Ark direct mee te nemen. Zo is het ook met het Jodendom, we moeten altijd paraat staan om altijd ons Jodendom mee te nemen. Zo hebben we 20 eeuwen ballingschap overleefd.
Samen maken
Bij de opdracht voor het maken van de Ark staat een meervoud: “Maakt een Ark.” Bij de andere voorwerpen staat een enkelvoud: “Maak een tafel, maak een Menora, enz.” De Torah is niet van een enkel individu of van een enkele groep. De Torah is van ons allemaal. Niemand kan het alleenrecht op de Torah claimen. Wij allen hebben een deel van de Torah. Daarom wordt hier een meervoudsvorm gebruikt.
Samen leren
Boven de kist waren twee engelfiguren, die kindergezichten hadden. Dit leert ons iets zeer essentieels in de studie van Torah. De intenties moeten net zo zuiver zijn als de intenties van een engel of van een kind. En de beste studiemethode is niet alleen, maar met zijn tweeën, met het gezicht naar elkaar toe gericht. Juist door samen te studeren met zuivere intenties kan men tot een veel beter begrip komen. Ga maar eens kijken in de studiezaal van een Talmoed Hogeschool, een Jeshiva. Overal zitten koppels samen te studeren en in plaats van de serene stilte van een universitaire studiezaal is hier juist een kakafonie aan geluiden. Ik herinner me nog goed dat ik aan het begin van mijn studieperiode hier heel erg aan moest wennen, maar na enige maanden deed ik van harte mee.
Halve maten
Het is opmerkelijk dat de lengte, breedte en hoogte maten van de Ark allemaal halve maten zijn, 2½, bij 1½ bij 1½. Dit wordt ook gekoppeld aan bovenstaande gedachte, je bent de helft van een koppel en juist zo kom je tot meer diepgang. Iets anders geformuleerd, doordat men niet het gevoel heeft dat men alles al weet, maar altijd het gevoel heeft dat men nog halverwege is, blijft er altijd een uitdaging om nog verder te gaan en nog meer te leren.
Wegwijzer
De Ark met de Stenen Tafelen wees het joodse volk de weg op hun tocht door de woestijn naar het beloofde land. Zo wijst de Torah tot aan de dag van vandaag ons de weg. In zekere zin maken we allen onze eigen tocht naar ons beloofde land en kunnen we in de Torah de instructies vinden voor deze tocht.
Reacties zijn uitgeschakeld voor deze post.